קורס הנחיית קבוצות

הקבוצה היא חלק בלתי נפרד מחיינו האישיים והמקצועיים. בקורס זה נלמד את מקצוע הנחיית הקבוצות, את השלבים שהקבוצה עוברת, איך לעבוד עם קבוצה וסוגי קבוצות שונות. הקורס משלב בין תכנים אקדמיים ומעשיים.

כותרות לקורסים באתר

מטרות הקורס:

  • הכרות עם מושגים בסיסיים בתחום הנחיית קבוצות.
  • הקניית מיומנויות בסיסיות להנחיית קבוצות.
  • זיהוי דרכי התמודדות אישיות עם הקבוצה ככלי התערבות לשנוי מתוכנן.
  • בחינת דעות ועמדות אישיות כתהליך פיתוח אישי של המנחה.
  • התנסות בהעברת סדנה כדי שלא יצא שהלומדים יתנסו בזה פעם ראשונה בשטח.

הנושאים שילמדו:

  • מודלים של התפתחות קבוצה- שלבים על פי גישות שונות ודגש על דגם דינאמי מובנה.
  • הבנה בדינאמיקה של קבוצה- תהליכים בתוך קבוצה, תוכן מול תהליך, סגנונות תקשורת, תפקידים, טיפול בהתנגדויות.
  • טרום קבוצה- תהליך ההכנה ו"מכירת" הקבוצה לארגון.
  • מיומנות בניהול והנחיית קבוצה- פיתוח אישי של כל משתתפת, סגנון הנחייה, התערבויות, התמודדות עם תופעות אופייניות לשלבים שונים בקבוצה, תקשורת וכד'.
  • יחידת הנחייה- התנסות אישית מול קבוצה באווירה מוגנת ומאתגרת.
  • התנסות בסדנה.
  • סיום סיכום ופרידה.

קהל יעד:

הסדנה מיועדת למורים ומרצים הרוצים ללטש את את מיומנויות ההנחיה וההוראה שלהם, הרוצים להצליח ליצור הרצאה שתמשוך את הקהל ותגרום לחוויה בלתי נשכחת.

דרישות הקורס:

  • נוכחות והשתתפות פעילה במפגשים.
  • כתיבת יומן פיתוח אישי- כולל משימות מובנות.
  • עבודה אינטגרטיבית- העבודה תכלול רקע תיאורטי, ניתוח אישי וקבוצתי, ההנחיה שהעביר המשתתף לקבוצה, דיון וסיכום.
  • פרקטיקום – הנחיית מפגש דינאמי מובנה.
  • נכונות לקחת חלק בפעילויות התנסותיות בכיתה.
  • קריאת חומר תיאורטי מתוך רשימה נתונה וכן תוספות הניתנות בשיעור.

מרצה

ד"ר רותם ויצמן הינו מרצה בתחומי התקשורת הבינאישית, האינטיליגנציה הריגשית והאתיקה הרפואית עם התמחות ביחסי מטפל מטופל. בעל דוקטורט בתחום הכלכלה והניהול עם התמחות ברב תרבותיות ותקשורת בינאישית ובוגר תואר שני באתיקה קלינית מבית חולים הר סיני בניו-יורק. מנחה קבוצות לשינוי התנהגותי בהתמחות בגמילה מעישון ובאינטליגנציה רגשית, מאמן בריאות ו-NLP Trainer. בנוסף לכך, מורה למדעים ותושב"ע בחטיבה ותיכון ובעל ניסיון רב בעבודה עם נוער.

סילבוס מפורט - חלק 1
למידה תיאורטית

שיעור 1:

היכרות, ציפיות, התחלת עבודה מהי קבוצה.

שיעור 2:

קבוצה, היסטוריה של הנחיית קבוצות, אנשי מפתח, סוגי קבוצות, מטרות, יתרונות וחסרונות.

שיעור 3-4:

גישות בהנחיית קבוצות.

שיעור 5-6:

קבוצה דינאמית מובנת וקבוצה דינאמית לא מובנת.

רמת מפגש, רמת תהליך כולל- התאמה למסגרות חינוכיות/ טיפוליות.

שיעור 7-8:

שלבי התפתחות קבוצה.

 

שיעור 9-10:

תפקידי המנחה – על פי שלבי הקבוצה. דגש על שילוב עם טכניקות.

שיעור 11-12:

דגמי תקשורת (הקשבה פעילה ולא פעילה)

שיעור 13:

מצבים ואירועים בקבוצה מיומנות המנחה. דגש על בניית אווירה תומכת.

שיעור 14-15:

מיומנות הרחבה וסיכום החלק הראשון.

סילבוס מפורט - חלק 2
התנסות בהעברת סדנה

שיעור 1:

מפגש ראשון – היכרות עם דרך העבודה בסדנה, חוזה, ציפיות.

שיעור 2:

שלב 1 דגש על שלב התחברות, יצירת ה"אגו הקבוצתי", טכניקות גיבוש. יצירת אווירת עבודה.

שיעור 3:

שלב 1 – התייחסות לנורמות הקבוצה, דגש על תקשורת.

שיעור 4:

ניתוח שלב 1 והרחבה בנושא טכניקות ומיומנויות המנחה בהתייחס לשלב התחלתי של קבוצה.

שיעור 5:

שלב 2 – ניהול קונפליקט – דגש על דגמים, תקשורת, עבודה על מחסומי תקשורת והשפעתם בקבוצה

שיעור 6:

שלב 2 – שונות בקבוצה- דגש על האינדיבידואל בתוך הקבוצה. לכידות

שיעור 7:

שלב 2 – המשך התמודדות וניהול קונפליקט – גיוון הדעות, התפיסות והתגובות של חברי הקבוצה והצוות. עבודה מעשית על התנגדויות.

שיעור 8:

ניתוח שלב 2 – ניתוח אירועים מתוך המפגשים, דגש על ניהול קונפליקט כמיומנות הנחייתית כדי לקדם תובנות ולכידות והבנת נושא ההתנגדויות וטיפולן.

שיעור 9:

שלב 3 – כניסה לשלב עבודה – שלב אינטימי בקבוצה, ניהול התערבות מקדמת עשייה, לקיחת אחריות אישית ולכידות.

שיעור 10:

שלב 3 – שלב אינטימי – עבודה על פיתוח אישי בתוך הצוות / קבוצה, דגמי התערבות מתאימים לשלב זה. דגש על התערבויות מנחה המקדמות עשייה קבוצתית ואישית. דגש על כאן ועכשיו ועל מקום העבודה.

שיעור 11:

שלב 3 – הכוחות של המנחה- יכולות, גיבוש.

שיעור 12:

ניתוח שלב 3 – דגש על מעבר לקבוצת עבודה.

שיעור 13:

פרידה- סיום סדנה.

שיעור 14:

סיכום וסגירת הקורס.

רשימת מקורות חלקית:

ביון, י"ר (1992). התנסויות בקבוצות ומאמרים נוספים. תל-אביב: דביר.

בירן, ח' (1997). אלימות, טלטלות וסערות בחברה הרחבה והשתקפותם בקבוצה הטיפולית. מקבץ, 3 (2), 39-54.

בנסון, פ"ג (1992). יצירתיות בעבודה עם קבוצות. קרית ביאליק: אח.

זיו, י' ובהרב י' (2001). מסע קבוצתי: המדריך למנחה קבוצות. תל-אביב: גל.

טריאסט, י' (1997). "לנתוש ולנתוץ ולהאביד ולהרוס לבנות ולנטוע": על תהליכי הרס ובניה  בקבוצות קטנות. מקבץ, 3 (2), 55-78.

יאלום, א' ולשץ, מ' (2006). טיפול קבוצתי- תיאוריה ומעשה. אור יהודה: כנרת, מאגנס.

לונג, ס' (1995). תהליכים ומבנה של קבוצות קטנות. קרית ביאליק: אח.

פר, ס"ס (2005). מבוא לתרפיה קבוצתית. קרית ביאליק: אח.

רוזנוסר, נ' ולירון, נ' (1997). הנחיית קבוצות – מקראה. ירושלים: מרכז ציפורי. (פרק על מנחה הקבוצה).

 

Agazarian, Y., & Peter, R. (1981). The visible and invisible group. London: Routledge. (pp. 27-55 – 0430843)

Alonso, A., & Swiller, H.I. (1992). Group therapy in clinical practice. Washington, DC: American Psychiatric Press.

Bieling, P.J., MacCabe, R.E., & Antony, M.M. (2006).  Cognitive-behavioral therapy in groups. New York: Guilford.

Bion, W.R. (1991). Experiences in groups and other papers. London: Routledge.

Brandler, S., & Roman, C. (1991). Group work: Skills and strategies for effective interventions (2nd ed.). New York: Haworth.

Corey, G. (1990). Theory and practice of group counseling (3rd ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Corey, G., & Corey, M.S. (2002). Groups: Process and practice (6th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Foulkes S.H. (1990). The group as matrix of the individual mental life. In E. Foulkes & M. Pines (Eds.), Selected papers: Psychoanalysis and group analysis (pp. 223-235). London: Karnac Books.

Rogers, C. (1987). On putting it into words: The balance between projective identification and dialogue in the group. Group Analysis, 20 (2), 99-107.

Scheidlinger, S. (1982). On scapegoating in group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy, 32 (2), 131-143.

Shaffer, J., & Galinsky, M.D. (1989). Models of group therapy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Stockton, R., Morran, D.K. et al. (1987). Leadership of therapeutic small groups. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama & Sociometry, 39 (4), 157-165.

Unger, R. (1990). Conflict management in group psychotherapy. Small Group Research, 21 (3), 349-359.

Whitaker, D. (1992). Using groups to help people. London: Rutledge.

אני כאן לכל שאלה ...

  • 054-478-8054
  • rotem@r-w.co.il