ד"ר רותם ויצמן
  • דף ראשי
  • אודות רותם ויצמן
    • קורות חיים
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • אירועים קרובים
    • NLP ואינטליגנציה רגשית
    • סדנה למורים ומרצים
    • סדנת קלפים טיפוליים
    • הרצאת מבוא לאתיקה רפואית
    • הנחיית קבוצות
    • השתלמויות מורים בתקשוב
    • סדנאות והרצאות – בינה מלאכותית
    • קורס מקוון – בינה וכתיבה
    • "חושבים בינה" – מועדון חכם לחיים ולעסק בעידן החדש
    • לכתוב חכם, לחשוב עמוק – ולצאת עם טקסט שנוגע
  • השירותים שלי
    • אימון אישי ורפואה משלימה
    • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • ייעוץ פילוסופי
      • המרכז הישראלי לייעוץ פילוסופי
      • מסלולי ליווי פילוסופי – גלו את הדרך שלכם לחשיבה מעמיקה וצמיחה אישית
    • טכנו-פדגוגיה
  • בלוג
  • צור קשר
  • דף ראשי
  • אודות רותם ויצמן
    • קורות חיים
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • אירועים קרובים
    • NLP ואינטליגנציה רגשית
    • סדנה למורים ומרצים
    • סדנת קלפים טיפוליים
    • הרצאת מבוא לאתיקה רפואית
    • הנחיית קבוצות
    • השתלמויות מורים בתקשוב
    • סדנאות והרצאות – בינה מלאכותית
    • קורס מקוון – בינה וכתיבה
    • "חושבים בינה" – מועדון חכם לחיים ולעסק בעידן החדש
    • לכתוב חכם, לחשוב עמוק – ולצאת עם טקסט שנוגע
  • השירותים שלי
    • אימון אישי ורפואה משלימה
    • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • ייעוץ פילוסופי
      • המרכז הישראלי לייעוץ פילוסופי
      • מסלולי ליווי פילוסופי – גלו את הדרך שלכם לחשיבה מעמיקה וצמיחה אישית
    • טכנו-פדגוגיה
  • בלוג
  • צור קשר
ד"ר רותם ויצמן
  • דף ראשי
  • אודות רותם ויצמן
    • קורות חיים
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • אירועים קרובים
    • NLP ואינטליגנציה רגשית
    • סדנה למורים ומרצים
    • סדנת קלפים טיפוליים
    • הרצאת מבוא לאתיקה רפואית
    • הנחיית קבוצות
    • השתלמויות מורים בתקשוב
    • סדנאות והרצאות – בינה מלאכותית
    • קורס מקוון – בינה וכתיבה
    • "חושבים בינה" – מועדון חכם לחיים ולעסק בעידן החדש
    • לכתוב חכם, לחשוב עמוק – ולצאת עם טקסט שנוגע
  • השירותים שלי
    • אימון אישי ורפואה משלימה
    • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • ייעוץ פילוסופי
      • המרכז הישראלי לייעוץ פילוסופי
      • מסלולי ליווי פילוסופי – גלו את הדרך שלכם לחשיבה מעמיקה וצמיחה אישית
    • טכנו-פדגוגיה
  • בלוג
  • צור קשר
  • דף ראשי
  • אודות רותם ויצמן
    • קורות חיים
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • אירועים קרובים
    • NLP ואינטליגנציה רגשית
    • סדנה למורים ומרצים
    • סדנת קלפים טיפוליים
    • הרצאת מבוא לאתיקה רפואית
    • הנחיית קבוצות
    • השתלמויות מורים בתקשוב
    • סדנאות והרצאות – בינה מלאכותית
    • קורס מקוון – בינה וכתיבה
    • "חושבים בינה" – מועדון חכם לחיים ולעסק בעידן החדש
    • לכתוב חכם, לחשוב עמוק – ולצאת עם טקסט שנוגע
  • השירותים שלי
    • אימון אישי ורפואה משלימה
    • סדנאות, הרצאות וקורסים
    • ייעוץ פילוסופי
      • המרכז הישראלי לייעוץ פילוסופי
      • מסלולי ליווי פילוסופי – גלו את הדרך שלכם לחשיבה מעמיקה וצמיחה אישית
    • טכנו-פדגוגיה
  • בלוג
  • צור קשר
בין לוח וגיר לאלגוריתם

תחילת שנת הלימודים תמיד נושאת עמה תחושה כפולה: ריח של מחברות חדשות, התרגשות מהזדמנויות חדשות, וגם חשש טבעי מפני הלא נודע. מורים מתכננים מערכי שיעור, תלמידים פוגשים חברים ישנים וחדשים, והמערכת כולה מנסה למצוא איזון מחודש בין יציבות להתחדשות.

אך השנה, יותר מאי פעם, נדמה כי ה"לא נודע" מקבל שם ברור: בינה מלאכותית. הכלים הדיגיטליים כבר אינם רק תוספת לשיעור, אלא שותפים פעילים בלמידה, בהוראה ואף בקבלת החלטות. השאלה היא לא האם הבינה המלאכותית תיכנס למערכת החינוך, אלא כיצד היא תעשה זאת – ומה יהיו ההשלכות.

בינה מלאכותית: מהפכה פדגוגית או איום על עצמאות החשיבה?

כלי AI כמו ChatGPT, Claude, Gemini ודומיהם כבר הפכו לחלק מחיי היומיום של תלמידים ומורים. הם מייצרים טקסטים, מסכמים מאמרים, יוצרים מצגות ואפילו מציעים רעיונות למחקר. מצד אחד, מדובר בהזדמנות יוצאת דופן להנגשת ידע, לייעול זמן ולפיתוח דרכי הוראה חדשות. מצד שני, קיים חשש עמוק: האם תלמידים יתרגלו לחשוב פחות בעצמם? האם היכולת לשאול שאלות מקוריות, להטיל ספק ולהתמודד עם עמימות – לא תוחלף באוטומציה מהירה שמספקת תשובות מוכנות?

מערכת החינוך ניצבת אפוא בפני דילמה: האם להשתמש בכלים הללו כקביים טכנולוגיים, או להפוך אותם למנוף לחיזוק הסקרנות, החקירה והביקורתיות.

חשיבה ביקורתית כמיומנות החיונית של המאה ה-21

הבינה המלאכותית אינה מבינה באמת. היא אינה נושאת אחריות מוסרית, אינה בוחרת ערכים, ואינה מחזיקה בתודעה. היא פועלת על בסיס דפוסים סטטיסטיים. כאן נכנסת המשימה החינוכית: ללמד את הדור הצעיר שלא להסתפק בתוצאה המיידית, אלא לבחון את מקורות המידע, את ההנחות הסמויות, ואת הערכים המשוקעים בתשובה המתקבלת.

במילים אחרות, בית הספר נדרש להכשיר "פילוסופים צעירים" – תלמידים שמבינים כי ידע איננו נתון קפוא אלא תהליך מתמשך של בירור. חשיבה ביקורתית איננה רק כלי אינטלקטואלי, אלא גם מיומנות אזרחית הכרחית בעולם שבו האלגוריתמים מעצבים מציאות יומיומית.

ייעוץ פילוסופי כמודל להתמודדות עם שאלות חדשות

בייעוץ פילוסופי, השאלות חשובות לא פחות מהתשובות. היועץ אינו מכתיב עמדה, אלא יוצר מרחב דיאלוגי שבו האדם מוזמן להעמיק, להרהר, לבחון הנחות ולחפש משמעות.

גישה זו יכולה להעשיר מאוד את מערכת החינוך בעידן ה-AI. במקום להיאחז רק בשינון חומרי לימוד, ניתן לעודד תלמידים לשאול: מה המשמעות של שימוש בכלי כזה? אילו ערכים עומדים מאחוריו? האם אנחנו שולטים בטכנולוגיה, או שהיא מתחילה לשלוט בנו?

השילוב בין AI לייעוץ פילוסופי עשוי ליצור חינוך חדש – כזה שאינו חושש מהטכנולוגיה, אלא משתמש בה כטריגר לעומק, לחשיבה מוסרית ולבירור זהותי.

שאלות ודילמות אתיות למחשבה

כדי להמחיש את גודל האתגר, הנה מספר שאלות שכדאי לשאול בתחילת השנה – בכיתה, בחדר המורים או אפילו בבית:

  1. אחריות ותלות: אם תלמיד מגיש עבודה שנעזרה בבינה מלאכותית – מי אחראי לתוצאה? התלמיד, המורה, או הכלי עצמו?

  2. שוויון והוגנות: האם שימוש בכלי AI יוצר פערים חדשים בין תלמידים שיש להם גישה לטכנולוגיה מתקדמת לבין אלו שאין להם?

  3. יצירתיות וייחודיות: אם בינה מלאכותית מסוגלת לכתוב שירים, מאמרים ואפילו עבודות חקר – מה נותר ליצירתיות האנושית?

  4. חינוך לערכים: האם יש "חינוך" גם לבינה המלאכותית עצמה? מי קובע את הערכים שמוטמעים באלגוריתמים, והאם הם תואמים את התרבות המקומית שלנו?

  5. זהות ולמידה: האם תלמידים עלולים לאבד את תחושת הזהות הלימודית שלהם – את היכולת לומר "אני חקרתי, אני חשבתי, אני יצרתי" – כאשר המכונה מבצעת חלק מהעבודה במקומם?

מבט לעתיד

תחילת שנה היא זמן מתאים לשאלות גדולות. הבינה המלאכותית לא תיעלם, אלא רק תתרחב ותתחזק. החינוך אינו יכול להסתפק ב"הדבקת פערים" טכנולוגיים, אלא עליו להפוך למרחב שבו נבחנים לעומק המשמעויות, הסיכונים וההזדמנויות.

במובן הזה, תחילת השנה הנוכחית יכולה להיות לא רק עוד סמסטר במערכת, אלא רגע מכונן. אם נאמץ את השאלות הפילוסופיות לצד הכלים הטכנולוגיים, נוכל לעצב מערכת חינוך שמחנכת לא רק לידע, אלא גם לאחריות, לביקורתיות ולחוסן מוסרי.

 

דילמות אתיות כתרגילי כיתה

כדי להפוך את השאלות הפילוסופיות לחלק פעיל מהכיתה, אפשר להציע למורים תרגילים פשוטים שיפתחו דיון וחשיבה ביקורתית. להלן כמה הצעות:

1. אחריות ותלות

דילמה: תלמיד מגיש עבודה שהכין בעזרת AI. העבודה מצוינת, אך המורה מגלה שהתלמיד הסתמך כמעט לגמרי על הכלי.

תרגיל כיתתי:
  • חלקו את הכיתה לשתי קבוצות: קבוצה אחת טוענת שהתלמיד אחראי לגמרי על העבודה (כי הוא בחר להשתמש בכלי), קבוצה שנייה טוענת שהאחריות מתחלקת בין התלמיד לבין המערכת.

  • בסיום, ניהלו הצבעה: מי אחראי באמת?

2. שוויון והוגנות

דילמה: בכיתה אחת, חלק מהתלמידים יכולים לשלם על גרסה מתקדמת של כלי AI וחלק לא.

תרגיל כיתתי:
  • בקשו מהתלמידים לנסח פתרון למורה: כיצד ניתן להבטיח שוויון בכיתה?

  • אפשר להציע דיון בפורום כיתתי מקוון שבו כל תלמיד מציע פתרון, ואז בוחרים יחד את ההצעה ההוגנת ביותר.

3. יצירתיות וייחודיות

דילמה: בינה מלאכותית מצליחה לכתוב שיר או סיפור ברמה גבוהה. האם עדיין יש טעם להמשיך ללמד יצירה אנושית?

תרגיל כיתתי:
  • חלק מהתלמידים כותבים טקסט בעצמם, חלק נעזרים ב-AI.

  • כולם מקריאים בכיתה בלי לחשוף מי כתב ומי השתמש בכלי.

  • בסוף הדיון: האם אפשר להבדיל? ומה הערך של יצירה אנושית?

4. חינוך לערכים

דילמה: האלגוריתם של AI מחליט אילו תכנים להראות ואילו לא. מי מחנך כאן את מי – אנחנו את הבינה המלאכותית, או היא אותנו?

תרגיל כיתתי:
  • הציגו לתלמידים שני תרחישים: אחד שבו התוכן מסונן אוטומטית, ואחד שבו כל תוכן זמין ללא סינון.

  • בקשו מהם להחליט: מה עדיף? ומהם הסיכונים בכל אפשרות?

5. זהות ולמידה

דילמה: תלמיד אומר למורה: "אני כבר לא צריך ללמוד לכתוב עבודות – ChatGPT עושה את זה בשבילי".

תרגיל כיתתי:
  • התלמידים מתחלקים לשני מחנות: "בעד" ו"נגד".

  • כל קבוצה מנסחת טיעונים קצרים ומציגה בפני הכיתה.

  • הדיון נחתם בשאלה פתוחה: מה הופך למידה אישית למשהו בעל ערך גם בעידן של מכונות?

איך לסכם בכיתה?

בכל אחת מהדילמות אפשר לסיים בשאלה פילוסופית רחבה:

  • מהו תפקידו האמיתי של בית הספר?

  • האם למידה היא תהליך של רכישת ידע בלבד, או תהליך של עיצוב זהות וערכים?

  • האם טכנולוגיה יכולה להיות מורה?

אני כאן לכל שאלה ...

  • 054-478-8054
  • rotem@r-w.co.il
פורסם ב: מאמרים
« הקודם
קורס שליטה ברגשות NLP ואינטליגנציה רגשית

לסילבוס >>

4 העקרונות למנהיגות מורית

לסילבוס >>

מאמרים
בין לוח וגיר לאלגוריתם

בין לוח וגיר לאלגוריתם

קרא עוד ←
בין קורס מהיר לתואר עמוק – ומה שביניהם

בין קורס מהיר לתואר עמוק – ומה שביניהם

קרא עוד ←
אשליית החופש האמיתי: על תמונות, מסכים וזקנה אחת שפשוט ראתה

אשליית החופש האמיתי: על תמונות, מסכים וזקנה אחת שפשוט ראתה

קרא עוד ←
בין ערך לשווי שוק: ייעוץ פילוסופי בעידן ההתעשרות המהירה

בין ערך לשווי שוק: ייעוץ פילוסופי בעידן ההתעשרות המהירה

קרא עוד ←
בין תפילין למרד: איך הפכה הכיתה לזירת זהות לאומית

בין תפילין למרד: איך הפכה הכיתה לזירת זהות לאומית

קרא עוד ←
משל המערה של אפלטון ובינה מלאכותית: מסע חינוכי מהצללים אל האור הדיגיטלי

משל המערה של אפלטון ובינה מלאכותית: מסע חינוכי מהצללים אל האור הדיגיטלי

קרא עוד ←
ויצא יעקב: אחריות אישית ומשפחתית בין שמיים לארץ

ויצא יעקב: אחריות אישית ומשפחתית בין שמיים לארץ

קרא עוד ←
תולדות: בין בחירה לגורל – מסע החיים והאתיקה שביניהם

תולדות: בין בחירה לגורל – מסע החיים והאתיקה שביניהם

קרא עוד ←
איך הסדרה Silo מלמדת אותנו על ייעוץ פילוסופי?

איך הסדרה Silo מלמדת אותנו על ייעוץ פילוסופי?

קרא עוד ←
כבוד החיים וכבוד המוות: מסע מוסרי בעקבות פרשת חיי שרה

כבוד החיים וכבוד המוות: מסע מוסרי בעקבות פרשת חיי שרה

קרא עוד ←
פרטי התקשרות

אני כאן לשירותכם!
  נייד   054-478-8054
 פקס 08-9266114
דוא"ל  rotem@r-w.co.il
לפיסבוק שלי

תפריט
  • דף ראשי
  • אודות רותם ויצמן
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
  • השירותים שלי
  • בלוג
  • צור קשר
הקורסים
  • אירועים קרובים
  • NLP ואינטליגנציה רגשית
  • סדנה למורים ומרצים
  • סדנת קלפים טיפוליים
  • הרצאת מבוא לאתיקה רפואית
  • הנחיית קבוצות
  • השתלמויות מורים בתקשוב
  • סדנאות והרצאות – בינה מלאכותית
  • קורס מקוון – בינה וכתיבה
  • "חושבים בינה" – מועדון חכם לחיים ולעסק בעידן החדש
השירותים שלי
  • אימון אישי ורפואה משלימה
  • סדנאות, הרצאות וקורסים
  • ייעוץ פילוסופי
  • טכנו-פדגוגיה
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
כל הזכיות שמורות ל רותם ויצמן
GALXY | עיצוב ובנית אתרים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס